Monday, August 5, 2013

Grafiikan vedoksia ravintola Rytmissä


Iida Kauppinen

INCOGNITO 22.7.-7.9.2013

Ravintola Rytmi 

 

Piirtäminen on minulle tapa olla ja hahmottaa ympäristöä. Olen kotoisin pieneltä kylältä jossa lähes kaikki kasvot olivat tuttuja. Muutin muutamia vuosia sitten Helsinkiin, ja huomasin että tuntematon ihmismassa herättää sekä kiinnostusta että ahdistusta. Painaessani kynän paperille ja suunnatessani katseen yhteen kohteeseen kaiken vilinän keskellä pystyn tuntemaan rauhaa. Anonyymiys tuo piirtäjän ja kohteen välille tietynlaista etäisyyttä ja vapautta. Seuraan ihmisten toimintaa ja havainnoin heidän olemustaan sen kautta. Hetki, jolloin näen ihmisessä jotain mikä kiinnostaa minua tallentuu joskus paperille. Koen voivani piirtää vapaammin minulle tuntemattomia ihmisiä tuttujen sijaan. Paineet onnistua ovat vähäiset, koska olen itsekin anonyymi ja useimmiten myös huomaamaton sivustaseuraaja.

Kahvilat ja ravintolat ovat juuri sen tyyppisiä paikkoja, joissa on helppo unohtua tarkkailemaan muita ihmisiä. Erilaisia tilanteita ja tunnelmia voi tarkkailla pidempään. Pienieleiset ja joukkoon sulautuvatkin persoonat yksilöityvät kahvikupin ääreen pysähtyneinä. Kun antaa katseelle aikaa etsiä, voi löytää enemmän kiinnostavia seikkoja kuin nopealla pikakelauksella.

Usein tämän tapaisessa ympäristössä on myös ikkuna jonka kautta voi seurata kadun elämää. Ohikiitävien ihmisten siluetit heijastelevat ikkunan lasiin, jonka toisella puolella istun minä, kynä paperiin painautuneena.
Olen kuin eräänlainen ihmisbongari.

No comments:

Post a Comment